RISTA MILACIC

Hoe ik tot geloof kwam:

Jullie hebben niet Mij uitgekozen, maar ik jullie. Joh 15:16

Want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt Fil 2:13

De Heilige Geest overtuigd van zonde, oordeel en gerechtigheid. Joh.16-8-11

Big Image inside content

Met bovenstaande teksten uit de bijbel wil ik aangeven dat alles wat een mens dichter bij God brengt en aanzet tot het zoeken naar Jezus Gods Zoon het werk is van de Heilige Geest die ons drijft in de armen van Jezus welke een mens als enige bij God kan brengen.

Als 15 jarige jongen had ik zoveel vragen. Waarom is alles er? Waarom ben ik er? Als ik dood ben is dan alles afgelopen of is er meer? Is er een God? Ik was er heel vaak mee bezig. De gedachte dat ik er ooit een keer niet meer zou zijn vond ik zo raar, zo nutteloos. Waarom zou ik een leven leven als er verder niets meer zou zijn naast dit leven, geen uitzicht op iets wat groter is dan deze kleine wereld. Het was net of ik een soort eeuwigheidbesef in me had; ik kon me niet verenigen met de gedachte van sterfelijkheid. Als ik deze dingen overdacht kreeg ik altijd zo'n raar draaiend gevoel in mijn onderbuik. Ik weet veel mensen duwen dit weg en willen niet graag nadenken over wat.. als ik dood ben en dan...

Hoe vaker ik over deze zaken peinsde, hoe onrustiger ik werd en ik werd ook banger voor de dood omdat ik nog geen antwoord had op al mijn vragen. Het werd voor mij steeds logischer dat als er geen God zou zijn, die alles met een doel gemaakt heeft, alles totaal zinloos zou zijn. Ik kon eigenlijk niet zinvol verder leven totdat ik antwoord zou hebben op die ene vraag, is er een God en zo ja hoe kan ik die ontmoeten?

Small Image inside content

Op een dag besloot ik luid te roepen: God als u daar bent en mij hoort, dan wil ik u ontmoeten, wat dit ook kost. Dit was dus mijn eerste gebed. Op dat moment gebeurde er nog niets. Ik kan me niet goed herinneren hoeveel tijd tussen dit gebed zat en Zijn antwoord maar op een dag als bij een donderslag bij heldere hemel klonk zeer luid in mijn gedachten: Jezus is de zoon van God!!! Slechts ˇˇn zin. Ik werd vervuld met diep ontzag, onbeschrijfelijk zo re‘el dit in mij werd gelegd.

Het galmde nog na in mijn gedachten: Jezus is de zoon van God!! Omdat ik niet helemaal onbekend was met het evangelie van Jezus Christus, daar ik op een Christelijke lagere school heb gezeten, ging als een flits door mij heen: het is dus waar dat Jezus voor mij is gestorven voor mijn zonden, het is dus waar dat Hij uit de dood is opgestaan en wat over Hem in de bijbel staat. Ik begreep dat ik hem moest volgen om verder te komen, en dat wilde ik ook, maar hoe..?

Inmiddels was mijn oudere broer op een heel andere manier onafhankelijk van mij tot geloof gekomen. Hoe dan ook op een dag ging ik met hem mee, op 14 augustus 1973, naar een bijbelstudieavond om meer te weten van Jezus. Ik voelde me meteen op mijn gemak door hun hartelijke en liefdevolle ontvangst. De bijbelstudie zou beginnen maar voordat deze werd aangevat vroeg de bijbelleraar of ik Jezus kende en Hem in mijn hart had. Ik gaf aan er mee bezig te zijn. Heel direct vroeg hij daarop of ik Jezus wilde aanvaarden als mijn verlosser door Zijn bloed en hem in mijn hart wilde toelaten. Ik weet nog heel goed wat in me omging: ik twijfelde, en stelde mezelf de vraag; wat heb ik te verliezen? Niets dus!

Ik besloot het te doen en bad het zondaarsgebed. Er kwam terstond grote vreugde in mijn hart het was net een warme douche van vreugde en warmte en een enorme vrede vulde mijn hart alsof je van een lange vermoeide reis weer thuiskomt. Mijn angst voor de dood of twijfel over het leven waren geheel verdwenen ik kwam in een totale rust terecht. Prijst God! Ik ging vanaf dat moment trouw naar de bijbelstudies en dronk Gods Woorden uit de Bijbel als een pasgeboren baby de moedermelk.

Een paar maanden na mijn bekering werd ik gedoopt en werd ik vervuld met de Heilige Geest.

Dit had een grote impact op mijn verdere levenswandel waarin het dienen van God steeds meer centraal is komen te staan. Door het trouw bezoeken van de bijbelstudies werd een stevig fundament gelegd voor mijn verdere geloofswandel. Ook gingen we elke week de straat op om mensen te vertellen van Jezus.

Op mijn 17 jaar ben ik begonnen met gitaar spelen op een akoestische spaanse gitaar, welke ikzelf gemaakt had. Ik ben heel even op gitaarles geweest maar "dat gedoe met die noten" vond ik maar niks.

Al gauw ontstond mijn eerste liedje: sinds the day I met you Lord Jesus, so many things have been changed.

Ik besloot het te doen en bad het zondaarsgebed. Er kwam terstond grote vreugde in mijn hart het was net een warme douche van vreugde en warmte en een enorme vrede vulde mijn hart

Ik kreeg een keer wat muziek op een bandje van Paco Pena een beroemde spaanse gitarist zo ontstonden wat invloeden van spaanse muziek. Rond 1987 ontstond 'Si dios es Bueno' met hulp van van Hein Hoeree, die spaans aan het leren was i.v.m. zijn uitzending naar Colombia als zendeling, die hiervoor de spaanse tekst leverde, want ik kon zelf geen spaans spreken. Verder speelden Hein Hoeree en ik altijd samen in een wat je noemt zigeunerstijl en bossanova invloeden welke duidelijk te herkennen zijn in mijn muziek op de CD Heilig Vuur. Later toen Hein Hoeree op het zendingsveld zat en ik mijn speelmaatjes solopartijen op de gitaar moest missen, ben ik me gaan toeleggen op het spelen van de mondharp tijdens het gitaarspel zodat dit weer het gemis aan mijn speelmaatje compenseerde. Dit ging wonderwel zo goed dat ik dit ben blijven doen, en zo ontwikkelde ik onbewust een geheel eigen speelstijl.

In mijn muzikale ontwikkeling heb ik mij eigenlijk weinig beziggehouden met muziek die op de radio was of gewone populaire muziek. Ik was altijd bezig zelf riedeltjes te bedenken, kleine instrumentale muziekstukjes of melodie'n welke spontaan in me opkwamen. Later werden aan sommige melodie'n teksten toegevoegd of werden liedjes geboren compleet met tekst. Vaak ervoer ik een bepaalde zalving of leiding van de Heilige Geest.

Soms dat God heel duidelijk sprak in mijn gedachten, pak je gitaar ik heb een lied voor je. Lied dat toen ontstond: Hierin werd Gods wet vervuld.

Ik heb altijd geprobeerd in de samenkomsten, zovaak als ik me aangespoord voelde door de Heilige Geest, om de gemeente te dienen met de liedjes die ik ontvangen had van de Heer, Dit ligt altijd heel gevoelig voor de persoon die iets aan de gemeente doorgeeft de scheidslijn is flinterdun of je je zelf brengt (vreemd vuur) of dat je iets uit Gods hart brengt (Heilig Vuur). Ik zing liever niet tenzij ik zeker ben van Zijn Heilig Vuur. Natuurlijk is mens niet volmaakt maar het gaat om je hartsgesteldheid waarmee je iets doet.

In het jaar 2005 kwam een broeder van mijn plaatselijke gemeente, n.a.v. een gezongen lied, naar mij toe en deed een heel opmerkelijk voorstel: Ik betaal jou een groot bedrag voor de 1e CD als je je liedjes op een CD zet zodat ook anderen hiervan kunnen genieten. Ik was natuurlijk sprakeloos, ik had ineens een sponsor en was helemaal verlegen met dit aanbod. Ik ben er natuurlijk voor gaan bidden wat ik met een dergelijk aanbod toch moet doen, maar het idee om met een CD een breder publiek te krijgen benauwde me een beetje en hoe moest ik dan de CD, opnemen en aansluitend promoten, kortom ongeloof sloeg toe, en ik zag ineens overal beren.

Er gingen 2 jaren voorbij, tot op een dag dat een broeder bij op visite kwam. We waren over diverse onderwerpen in gesprek, ook over talenten die je hebt, die je mag gebruiken in het Koninkrijk van God. Ook mijn liedjes kwamen ter sprake en opeens zij de broeder Ik geloof dat ik van God tegen jou moet zeggen dat God iets door jou muziek heen wil doen, dat Hij alleen door jou heen kan doen. Ik begon te sputteren dat er zoveel betere muzikanten zijn als ik waarom ik? Het gesprek werd wat feller en toch... God wil iets doen met jou muziek en Hij

wil jou daarvoor gebruiken. Het gesprek verstomde, de stelligheid waarmee dit gezegd werd ontnam mij elk weerwoord en ik besloot gevolg te geven aan de stem van God. Ik besloot ter plaatse dat de CD ŅHeilig VuurÓ moest heten en dat de netto opbrengst ten goede van Stichting El Abrigo moet komen voor maaltijdenproject in Cali/Colombia, om straatkinderen redden voor Jezus.

Image inside content

Ik nam contact op met diegene die mij wilde sponsoren en vroeg of zijn aanbod nog gold, en zijn antwoord was kort en bondig ja. Ik ben direct begonnen met de opnames waaruit de CD Heilig Vuur nu bestaat. Ik heb genoten van het hele opname proces en bijzonder veel bijgeleerd, want hiervoor had ik nog nooit een opname studio van binnen gezien.

Bovenstaande zegt nog niets over je persoonlijk leven met God dat je hebt doorgemaakt Ook wij hebben diepe dalen meegemaakt in ons leven. Onze thuisgemeente die stukliep, de nasleep hiervan, ziekte, dreiging tijdens zwangerschap op dood van moeder en kind kind geboren met afwijking, kind in drugs geraakt, zelf het spoor bijster geraakt (van God los) een eigen bedrijf verloren aan een medeaandeelhouder. Maar in dit alles heeft God in Zijn liefde naar ons omgezien en alles ten goede gekeerd en ons rijker gemaakt als ooit te voren. Want besef van genade komt pas als het aan je wordt verleend. Wie veel barhartigheid is bewezen kan ook veel barmhartigheid verlenen.

Gods rijke zegen toegewenst